Roztocze 2 - dzień III

Piątek, 20 czerwca 2014 · dodano: 27.06.2014 | Komentarze 0

Na Roztoczu dzień trzeci. Dzisiaj ruszamy razem z sandomierską Bike Equipą śladem roztoczańskich cerkwi. Pogoda nie rozpieszcza, jest zachmurzone i trochę chłodno, ale nie pada. Do kręcenia to właściwie w sam raz.

Już po kilku km czekał nas spory podjazd, ale widoki z samej góry na Roztocze Południowe są super. Już na dole zatrzymaliśmy się jeszcze przy ruinach cerkwi w Hucie Różanieckiej.

Kolejnym przystankiem był Gorajec i  dawna cerkiew greckokatolicka p.w. Narodzenia NMP z 1586r. Jest to jedna z najstarszych cerkwi drewnianych w Polsce i wg mnie jedna z piękniejszych. Udało się nam nawet wejść do środka, a Pani która nam to umożliwiła opowiedziała prawie całą historię Gorajca i cerkwi w telegraficznym skrócie.

Kolejna cerkiew, która odwiedziliśmy znajdowała się w Łówczy, trochę na uboczu, więc trzeba było się trochę jej oszukać. Potem przejechaliśmy fajnymi leśnymi ścieżkami, do Nowego Brusna i tu też oczywiście cerkwie, ta już bardzo zniszczona i zaniedbana. Obok znajduje się również stary cmentarz.

Kolejnym przystankiem był już Horyniec - Zdrój tu mieliśmy zatrzymać się na obiad, ale żeby towarzystwo się nie rozleniwiło to pierwsze pojechaliśmy do oddalonej o jakieś 3 km Radruży, gdzie czekały na nas kolejne dwie cerkwie.

Po zwiedzaniu wróciliśmy do Horyńca obiecany na obiad, a potem niestety pod wiatr na camping. Ale to nie był jeszcze koniec atrakcji. Próbując dotrzeć do Prusiów i kolejnej cerkwi pokonaliśmy bardzo interesujący odcinek leśnej i wymagającej trasy.

W Prusiach spotkaliśmy inną grupę z Rzeszowa, Mielca i Jarosławia, którzy podobnie jak my na rowerach zwiedzali Roztocze.

Potem już tylko cerkiew w Werchracie i Woli Wielkiej i koniec lekcji historii :)

Zleciało nie wiadomo kiedy, na camping dojechaliśmy już po 20:00. Dzień zakończyliśmy przy wspólnym ognisku.

Podjazd w Hucie Różanieckiej, a na górze punkt widokowy

Żeby nie było gdzie jesteśmy

Ruiny cerkwi w Hucie Różanieckiej

Gęsiego!!!

Całą ławą, a przed nami bociek

Gorajec
Dawna cerkiew greckokatolicka p.w. Narodzenia NMP z 1586r. Jest to jedna z najstarszych cerkwi drewnianych w Polsce.

Nie wiem o co poszło, ale to ten mały :)

Prelekcja o historii cerkwi trwa

Ikonostas i Pani prelegentka

Wspólne foto na które nie zdążyłem się załapać

Mural obok cerkwii

Jedziemy do cerkwi w Łówczy

Jest dobrze

Czekamy na flagowych :)

Cerkiew greckokatolicka p.w. Św. Paraskewii z 1713 roku w Nowym Bruśnie, a według niektórych źródeł nawet z 1676 roku. Jest nieużytkowana, podobno w trakcie odbudowy, jednak ostatnie prace wykonano w latach w 2000 roku, a potem je przerwano.

Cmentarz obok cerkwi

Kierunek Horyniec

Czy z tej chmury pier...

Kucyki

No i capnęły rękę

Radruż
Prawdopodobnie najstarsza cerkiew drewniana na terenie Polski. Pochodzi z ok. 1580r. Oprócz cerkwi za kamiennym murem stoi drewniana dzwonnica i kamienna wikarówka.

Kolejna cerkiew w Radruży, ale trochę na uboczu.
Dawna cerkiew greckokatolicka p.w. Św.Mikołaja Cudotwórcy pochodzi z 1931r. Została zbudowana na miejscu starszej drewnianej cerkwi z wykorzystaniem części dawnego wyposażenia.

Byłem prawie na Ukrainie :)

Lekko nie było

Ale se radziliśmy :)

Cerkiew w Prusiach

Konkurencyjna grupa z Rzeszowa i Mielca :)